KOMUNIKAT
Proszę o zapoznanie się z powyższym komunikatem dotyczącym spraw związanych z organizacją procesji, pielgrzymek i innych uroczystości religijnych. Komunikat zostanie również zamieszczony w Zamojskim Informatorze Diecezjalnym.
Lublin, dnia 22 kwietnia 2014 r.
IF-III.8174.6.1.2014
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r., Nr 29, poz.154, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, organy administracji rządowej lub samorządowej właściwe są do uzgadniania z osobami prawnymi Kościoła warunków ochrony bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego podczas organizowanych przez nich procesji, pielgrzymek lub innych imprez o charakterze religijnym na drogach publicznych. Podobne unormowania prawne odnoszą się do Kościołów innych wyznań.
Mając na względzie różnorodną interpretację zapisu art. 16 ustawy zarówno przez osoby prawne Kościoła jak i organy administracji publicznej, co w konsekwencji powoduje kierowanie wniosków o uzgodnienie tras pielgrzymek, procesji lub innych imprez o charakterze religijnym, zwanych dalej „imprezami religijnymi” do niewłaściwych podmiotów, przekazuję stanowisko w sprawie.
1. Wnioski o uzgodnienie imprez religijnych przeprowadzanych na drogach publicznych mogą składać do właściwego organu administracji publicznej wyłącznie kościelne osoby prawne wymienione w art. 7-10 ustawy, nie zaś osoby świeckie. Z uwagi na długotrwałość procedowania spraw związanych z uzgadnianiem, celowym jest składanie wniosków w tej sprawie nie później niż 30 dni przed rozpoczęciem imprezy. Wniosek winien zawierać informacje dotyczące:
a) nazwy osoby prawnej Kościoła składającej wniosek z adresem, nr telefonu/faksu,
b) daty sporządzenia wniosku,
c) adresu organu administracji publicznej rozpatrującego wniosek,
d) treści wniosku, zawierającej:
- nazwę uroczystości religijnej,
- miejsce, trasę pielgrzymki lub procesji na drodze publicznej ze szkicem lub planem,
- szacunkową ilość osób, pojazdów, uczestniczących w imprezie religijnej,
- przedział czasowy i datę trwania imprezy religijnej.
e) czytelny podpis osoby uprawnionej.
2. Organami administracji publicznej właściwymi do uzgodnienia z osobami prawnymi Kościoła imprez o charakterze religijnym na drogach publicznych są:
a) Prezydenci Miast: Biała Podlaska, Chełm, Lublin, Zamość, jeśli impreza religijna odbywa się wyłącznie na drogach publicznych znajdujących się w obrębie granic administracyjnych danego Miasta. Prezydenci Miast zapewniają ochronę bezpieczeństwa uczestników imprezy religijnej odbywającej się na drogach publicznych przy pomocy właściwego miejscowo komendanta miejskiego Policji (podstawa: art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji - tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1169 i art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. samorządzie powiatowym - tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592);
b) Starostowie powiatów, jeśli impreza religijna odbywa się wyłącznie na drogach powiatowych i gminnych znajdujących się w granicach administracyjnych danego powiatu. Starostowie powiatów zapewniają ochronę bezpieczeństwa uczestników imprezy religijnej odbywającej się na drogach publicznych przy pomocy właściwego miejscowo komendanta powiatowego Policji (podstawa: art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji -tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1169 i art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592);
c) Wojewoda Lubelski, jeśli impreza religijna odbywa się na drogach powiatowych i gminnych, co najmniej dwóch powiatów lub na drogach wyższych kategorii (wojewódzkich, krajowych).
Uzgodnienia imprez religijnych na drogach publicznych będą wydawane po wcześniejszym uzyskaniu pozytywnych opinii w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego otrzymanych od właściwych starostów-prezydentów, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie i GDDKiA Oddział w Lublinie. Wojewoda Lubelski zapewni ochronę bezpieczeństwa uczestników imprezy religijnej odbywającej się na drogach publicznych przy pomocy Lubelskiego Wojewódzkiego Komendanta Policji w Lublinie. Zwracam się z uprzejmą prośbą o poinformowanie o powyższych ustaleniach proboszczów podległych parafii. Jednocześnie nadmieniam, że w zakresie uzgadniania tras pielgrzymek przebiegających przez obszar co najmniej dwóch województw, obowiązują dotychczasowe zasady.
Aneta Ciesielczuk
Dyrektor Wydziału Infrastruktury
Z upoważnienia Wojewody Lubelskiego